Cristina Diz Muñoz

Publications and Lectures

Handbook contributions

2022 (forthcoming)
Engel, J./ Diz Muñoz, C. (2022). On the (In)Visibility of Postcolonial Subjectivation: Educational Videography Research in Glocalized Classrooms. In: Kraus, A./Wulf, Ch. (eds.). Handbook of Embodiment and Learning. London: Palgrave Macmillan.

Anthology contributions

2022 (forthcoming)
Diz Muñoz, C. (2022). Die Räume der ‚Anderen‘ in Schule und Unterricht. Zu Praktiken der Positionierung und Körper-Epistemologien im Kontext sogenannter ‚Türkenklassen‘. In: Gutsche, V./ Keilhauer, A./ Liebold, R. (eds.). Body Politics. Intersektionale Forschungsperspektiven auf den Körper. Verlag FAU University Press in der Reihe „FAU Studien Gender Differenz Diversität.“

2022 (forthcoming)
Engel, J./ Diz Muñoz, C. (2022). Erziehungswissenschaftliche Ansätze einer postkolonialen Subjektivierungsforschung. In: Bosančić, S./Brodersen, F./Pfahl, L./Schürmann, L./Spies, T./Traue, B. (eds.). Positioning the Subject. Methodologien der Subjektivierungsforschung / Methodologies of Subjectivation Research. Wiesbaden: Springer VS.

Tagungsbände 

2022 (forthcoming)
Diz Muñoz, C./ Engel, J./ Fritzsche, B/ Köpfer, A. (2022). Inklusive Bildung im Spiegel kolonialismuskritischer Ansätze. In: Hackbarth, A./ Sturm, T./ Budde, J./ Balzer, N. (eds.). Erziehungswissenschaftliche Grundbegriffe im Spiegel der Inklusion(sforschung). Schriftenreiche der AG Inklusionsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Leverkusen: Barbara Budrich.

Lectures and symposia

2022

Vulnerability. Theories and concepts in philosophy and the social sciences. International Conference (University of Graz, 20.-22.10.22)
How can vulnerable subject positionings be looked at? A postcolonial interrogation of the articulation and reconstruction of vulnerability within so-called Turk classes” in Germany

Annual Conference Commission Qualitative Educational and Biographical Research of the DGFE Section General Educational Science "Re-Constructions. Crisis Themes in Adult Education" (European University Flensburg, 14.-16.09.22)
(Un-)Sichtbarkeit als Krise? Zum Verhältnis von Intelligibilität und Differenzsetzungen in Schule und Unterricht

What’s new? The 7th Educational Ethnography Conference (European University Flensburg, 16.-18.06.22)
What can be seen / How can be seen within the frame of a research process? Videographic Research within the Context of Flight and Migration (within the symposium "Zur Vulnerabilität von Erkenntnisprozessen - On the Vulnerability of Epistemological Processes")
(with Serafina Morrin)

ENT | GRENZ | UNGEN | 28th DGfE Congress 2022 (University of Bremen, 13.-16.03.22)
Biographie und Raum. Schulische Segregation als begrenzende Bildungserfahrung
(with Matthias Damerow)

2021

4th Workshop of the DGfE-AG Inclusion Research "Erziehungswissenschaftliche Grundbegriffe im Spiegel der Inklusion(sforschung)" (University of Halle, 24.-25.06.21)
Bildung und Begehren. Empirische Studien zur schulischen Segregation am Beispiel sogenannter “Türkenklassen” (within the Forum “Inklusive Bildung im Spiegel kolonialismuskritischer Ansätze”)
(with Juliane Engel, Bettina Fritzsche and Andreas Köpfer)

Transgressing Boundaries and Interweaving. Educational Science Perspectives on School and Transnationalisation. International Conference (Goethe University Frankfurt am Main, 27-28.05.21)
Biographie und Raum. Zur Theorie und Empirie schulischer Segregation aus postkolonialer Perspektive
(with Juliane Engel)

Pre-Conference Addressing (and) Inequality. Approaches to Subjectivation in Educational Science and Beyond. Department of General Educational Science with a focus on educational theory. International Conference (University of Bremen, 30.09.-01.10.21)
Who is the primary spectator within video-based educational research? On Ways of Seeing, Listening and Knowing as hegemonic systems of logic

2020

dfi-Symposium „BANDEN BILDEN. Vermittlungsstrategien für den künstlerischen Dokumentarfilm“ der Dokumentarfilminitiative (Filmbüro NW Köln, 8.-9.10.20)
Einstiegsszenarien aus der Vermittlungspraxi. Programmwerkstatt